Systemintegration på kundens villkor: ”Bara ett knapptryck bort”

Daniel Karlsson, ansvarig för systemutvecklingen hos Allson

Logistik ska bara fungera. Det har Allson i Åtorp tagit fasta på och jobbar kontinuerligt med att förfina processer, hantering och inte minst systemstödet runt lagerverksamheten. Det senare har blivit en av Allsons mest uppskattade paradgrenar.

– För kunden ska valet av Allson innebära noll arbete på deras sida med systemintegrationer, samt minimal kostnad. Vi är i princip bara ett knapptryck bort, säger Mikael Karlsson, ägare på Allson och förklarar bakgrunden till denna unika smidighet:

– Allt började med att vi tyckte det var orimliga kostnader för de systemstöden som redan fanns på marknaden. Det blev starten på att hantera systemfrågorna internt. Genom åren har vi förfinat sättet vi jobbar med dataintegrationen gentemot våra kunder och speditörer, vilket ger en kostnadseffektiv och framförallt fungerande logistik.

En central del i arbetet har varit att ha total kontroll på it-delarna internt hos Allson i Åtorp, istället för att outsoruca hela it-verksamheten.

Så fungerar det
Daniel Karlsson är ansvarig för systemutvecklingen på företaget och förklarar hur enkelt det är. 

– Vi får ”exempelfiler” från kundernas nuvarande integrationslösningar som visar oss vad de har att förhålla sig till idag och sedan speglar vi dessa i vårt system, så kunden behöver i stort sett bara peka om sitt flöde vid byte av lager. Därmed får kunden en smidig övergång till oss som leverantör.

En annan fördel med Allson är att kunden kan nyttja kompetensen.

– Vi sitter på en väldigt stor kompetens inom just systemstöd som vi är måna om ska komma våra kunder till del. Vi har genomfört många integrationer genom åren, där varje kund sitter på en unik systemlösning. I sig inget konstigt, eftersom det är så verkligheten ser ut. Vi ser det som vår roll att kunna anpassa oss och vi är trygga i vår erfarenhet att kunna möta upp varje kunds behov och om de också vill kunna hjälpa dem utveckla sin egen systemmiljö, menar Daniel Karlsson.

Enkelt och långsiktigt
Stellan Dunderberg är platschef i Åtorp och trycker hårt på fördelarna med att välja en lagerleverantör som förstått vikten av ett fungerande och enkelt systemstöd. 

– Våra kunder har som sagt olika affärssystem, och det får aldrig bli ett hinder för dem när de står inför valet att välja leverantör av lagring. Det ska vara enkelt att välja Allson. Därför hjälps vi alla internt åt att exempelvis föreslå förbättringar till vårt systemstöd. Vårt mantra är ständig utveckling, för att stärka kundens affär och konkurrenskraft, säger Dunderberg, och fortsätter:

– Tack vare utvecklingen in-house så kan vi också snabbt processa igenom förbättringar och framförallt koppla på nya kunder mot vårt system utan att det tar evigheter. Vi vill vara en långsiktig logistikpartner, och jag törs påstå att vi med vårt helhetserbjudande är bäst i klassen på just det. 

Vill du veta mer? Kontakta Allson för ett rådgörande möte.

Föregående
Föregående

Ökad kunskap ska stärka Allson som arbetsgivare

Nästa
Nästa

Allson med i världens första elektrifierade touring car-mästerskap