Kunskapsföretaget som tar täten i en föränderlig värld

För ett år sedan tog Allson ett strategiskt kliv framåt genom att sätta "Lager & Logistik" i centrum av sin verksamhet – en breddning av verksamheten från kyl- och fryslagring. En central del i denna förflyttning har varit att sätta inställningen att vara ett kunskapsföretag i centrum för affären, dvs ett företag som inte bara följer utvecklingen utan snarare vågar vara med och driva den framåt.

– Vi vill att andra ska kunna känna sig trygga att ta rygg på oss, säger Olle Eriksson, ordförande i Allsons Advisory Board.

I en föränderlig omvärld och nutid då många söker trygghet och riktning vill Allson vara en stabil och framåtblickande partner.

– Vi har sett den här förändringen komma, förberett oss och därför också mött upp den genom att bredda vår verksamhet. Det gör att vi känner oss trygga i att vara det där företaget som man kan ta rygg på när det blåser – ett företag som vågar och leder vägen framåt, säger Olle Eriksson, och fortsätter:

– Genom att bygga nya nätverk och gräva djupare i våra kompetensområden skapar vi utrymme för innovation och växande möjligheter. Vi har en oerhört stark kompetens inom lager- och logistik, men också en bred förståelse för samhällsutvecklingen i stort. Det gör att vi kan hjälpa våra kunder att navigera i en alltmer komplex verklighet. Och det känns såklart väldigt bra i magen.

Advisory Board som drivkraft
Ett av de strategiska verktygen i denna förflyttning är Allsons Advisory Board.

– Vårt Advisory Board är en central del i att bygga kunskapsföretaget. Vi ska ha en jäkla kunskap i lager- och logistik, men också om vad som sker runt omkring oss, inte minst i våra kunders branscher. Vi har kloka ägare som förstår att världen blir alltmer komplex, och därför skapar vi en dynamisk sammansättning av expertis och perspektiv. Det gör att det pågår tankar mellan Advisory Board-mötena som kopplar till varje persons kompetens och erfarenhet och som inte är längre än ett telefonsamtal bort att göra nytta i verksamheten, berättar Olle Eriksson.

Han reflekterar över förflyttningen som skett under förra året, till nu:

– Vi är mitt i vår förflyttning att bli ett kunskapsföretag. I det förblir såklart vår basaffär lager- och logistikverksamheten, men vårt adderade värde ligger i vår kunskap, något vi under senaste året också omsatt i praktiken. Där vi har utvecklat vårt sätt att se på affärer, där våra insikter och vår förståelse av marknaden är lika viktiga som kvalitén i våra tjänster.

Förutom den strategiska kunskapen i Advisory Board, så är medarbetarengagemanget en avgörande faktor i att skapa kundnyttan:

– Våra medarbetare får ännu mer utrymme att utvecklas, men också att ta ansvar. Det har de gjort på ett fantastiskt sätt. Och det skapar trygghet för våra kunder genom att vi kan ligga steget före och erbjuda smarta lösningar, som det senaste exemplet med Matgard.

Allson rör sig framåt i en föränderlig omvärld, men en sak är säker: kunskapsföretaget är här för att stanna.

Nästa
Nästa

Allson lanserar integrerad mjukvara för spårbarhet och effektiv logistik – Matgard först ut