Lager & Logistik är Allsons ledord på resan för att växla upp

Olle Eriksson, ordförande i Allsons Advisory Board

Allson i Åtorp har pysslat med kyl- och fryslagring sedan 1980. Under åren har kundernas efterfrågan vidgats och idag erbjuder Allson exempelvis även torrlagring. Detta banar väg för framtidens lager- och logistiklösningar hos Allson i Åtorp. Olle Eriksson, ansvarig för Allsons strategiska arbete, berättar mer om kursändringen och ett ökat fokus på just lager och logistik. 

Under ledning av Olle Eriksson jobbar Allson strategiskt med att rusta Allson för framtiden – för att möta kundernas efterfrågan och fortsätta skapa en stark tillväxt för lagerverksamheten i Åtorp.  

– Vi har jobbat i en utpekat strategigrupp av olika kompetenser ett tag nu med att skruva på olika delar i verksamheten ”the Allson way”. Det handlar framförallt om att ligga steget före och möta inte bara dagens efterfrågan, utan också morgondagens, säger Olle Eriksson, och ger några konkreta exempel: 

– Vi byggde ut med ett helt nytt fryshus som invigdes förra året. Och vi skissar redan på ett tredje. Idag har vi 70 000 pallplatser för frysvaror, och vill stärka vår kapacitet ytterligare de kommande åren. Fokus framåt ligger på att hitta nya segment, och växa på torrlagringen. 

Den stora förändringen är att Allson går från rent kyl- och fryslager, till ett mer omfattande lagererbjudande. Något som nu mer avspeglar sig i loggans payoff ”Lager & Logistik”. Eriksson utvecklar: 

– Vi vill tydliggöra för omvärlden att vi har ett bredare erbjudande. Dels genom att lyfta fram det i vår kommunikation men också i sättet vi jobbar på: här är ingenting omöjligt, varje kunds unika förfrågan kommer att hanteras därefter, oavsett om det innebär att kunden behöver upptining, torrlagring eller särskilda integrationslösningar till sina egna system. Vi löser det.

Som ett exempel på det senare lyfter Eriksson fram Allsons lösningsorienterade förhållningsätt till logistik:

– Det låter enkelt, men logistik ska bara fungera. Det tar vi fasta på fullt ut. Nya kunder ska inte behöva oroa sig för dyra systemlösningar – vi anpassar oss efter deras system. Samma gäller de nödvändiga certifieringarna där vi jobbat aktivt med att ständigt bli bättre. Även om vi har våra rötter och en oerhörd kompetens i kyl- och fryslagring, så tar vi oss idag an helheten i lager- och logistikflödet på ett helt annat sätt än vad många av våra konkurrenter gör. 

En ledstjärna i det strategiska arbetet har varit att etablera inställningen att Allson är ett kunskapsföretag. 

– Att vara kunskapsföretag innebär för oss att vi alltid, oavsett vad det handlar om, ska sträva efter att veta så mycket vi bara kan. Det kan handla om våra kunders vardag och verklighet, eller omvärldsfaktorer som kommer påverka oss och vår bransch. Vet vi mest och strävar efter att alltid veta mer så kommer det hjälpa oss att ligga steget före. Vi drivs av inställningen att du aldrig kommer först om du går i andras fotspår. Så det här är viktigt för oss.  

Eriksson avslutar med att slå fast en sak tydligt:

– Vi har alltid gjort saker The Allson Way! Och det kommer vi fortsätta med.

Föregående
Föregående

Kontroller utan anmärkning

Nästa
Nästa

Allson säkrar FSSC 22000-certifiering